Page Title

Publications

Dans un souci de transparence et d’information, le BFP publie régulièrement les méthodes et résultats de ses travaux. Les publications sont organisées en séries, entre autres, les perspectives, les working papers et planning papers. Certains rapports peuvent également être consultés ici, de même que les bulletins du Short Term Update publiés jusqu’en 2015. Une recherche par thématique, type de publication, auteur et année vous est proposée.

Documents (1102)

2008

  • Recent evolution of the welfare adjustment of social security benefits 07/03/2008

    Social benefits are adjusted according to increases in the level of prices and are also adjusted – rather irregularly – to the general evolution of welfare. These welfare adjustments can apply to various elements of social legislation or parameters of social policy: the benefit amount, the ceilings used to calculate the benefits, etc. The Act of 23 December 2005 providing for a Solidarity Pact between the Generations establishes a structural mechanism of welfare adjustment for social benefits. The Working Paper analyses the main characteristics of the mechanism and the details of its implementation. It assesses the budgetary effects of the measures that have been taken within this framework and compares the benefit adjustments that have been carried out over recent years with wage growth. Finally, two alternative scenarios of benefit adjustment policy are examined.

    Articles - Article 2008030703  

  • Budget surpluses to face population ageing: the reality and the prospects 07/03/2008

    The Working Paper looks at the strategy that has been implemented in Belgium since the beginning of the decade to finance the future increase in public spending due to population ageing. This strategy is laid down in the Stability Programmes and in the Ageing Act and is supported by a broad social and political consensus. It implies building up budget surpluses, which has not been done so far. The paper analyses the long-term effects of such a situation, for example as regards the trade-off between the various policies that could be implemented to face the budgetary challenges posed by ageing populations.

    Articles - Article 2008030702  

  • Estimating private health expenditures within a dynamic consumption allocation model 07/03/2008

     In the health economics literature, it is customary to model total (private and public) aggregate health expenditures as a function of income, demographic ageing and a host of other variables. Private health expenditures are rarely modelled separately and if they are, the models are often based on individual data and limited to specific medical services such as physician visits. In this paper we specify a model of aggregate private health expenditures, embedded in a generalisation of Deaton & Muellbauer’s Almost Ideal Demand System (AIDS). The main advantage of specifying a complete demand system is that all household consumption decisions, including the ones about the use of health care services, are subject to the same budget restriction.

    Articles - Article 2008030701  

  • Accumuler des surplus budgétaires pour faire face au vieillissement démographique en Belgique: réalités et perspectives 29/02/2008

    Les finances publiques belges sont aujourd’hui en moins bonne posture pour faire face aux défis budgétaires du vieillissement qu’elles ne l’étaient au début des années 2000, malgré l’existence d’un Fonds de vieillissement. Cette détérioration du diagnostic de soutenabilité n’est pas tant imputable aux révisions à la hausse du coût budgétaire du vieillissement à long terme qu’à la politique menée durant les deux dernières législatures : depuis 2000, la baisse des charges d’intérêt est utilisée pour financer des baisses de recettes et des hausses de dépenses structurelles, et n’est donc pas épargnée pour financer les coûts futurs du vieillissement. A défaut, soit la charge de financement du coût du vieillissement sera reportée sur les générations futures, soit des réformes visant à réduire le coût budgétaire du vieillissement lui-même pourraient être mises en oeuvre pour rétablir la soutenabilité des finances publiques.

    Working Papers - Working Paper 05-08  Publication(mix),

  • Budget économique - Prévisions économiques 2008 20/02/2008

    En application de la loi du 21 décembre 1994, l’Institut des comptes nationaux (ICN) a communiqué au ministre de l’Economie les chiffres du budget économique. Selon la procédure prévue, le Bureau fédéral du Plan (BFP) a soumis une proposition de budget économique au comité scientifique et au conseil d’administration de l’ICN. Cette dernière instance adopte les chiffres définitifs et en porte la responsabilité finale. Le comité scientifique a émis un avis favorable sur le budget économique.

    Prévisions & perspectives - Economic forecasts 2008 (2)  Publication(fr), Publicatie(nl),

  • Accélérer la transition vers un développement durable - Brochure 18/02/2008

    Que serait un monde en développement durable en 2050 ? Comment participer à la concrétisation de ce mode de développement ? Pourquoi intégrer des politiques sociales, environnementales et économiques ? Le Bureau fédéral du Plan a centré son 4e Rapport fédéral sur deux scénarios de développement durable qui proposent des réponses à ces questions.

    Rapports - Sustainable development Report 2007 - Folder  Brochure(de), Brochure(fr), Brochure(nl),

  • Accélérer la transition vers un développement durable - Rapport fédéral sur le développement durable 2007 18/02/2008

    Accélérer la transition vers un développement durable: le 4e Rapport fédéral sur le développement durable est essentiellement tourné vers l’avenir. Il présente des objectifs de développement durable ambitieux, mais réalistes, et il trace deux chemins pour atteindre ces objectifs en 2050. Il analyse les changements des modes de consommation et de production en général et des systèmes énergétique et alimentaire en particulier.

    Le Rapport montre qu’une série de leurs tendances actuelles sont insoutenables dans la durée parce qu’elles ont des impacts négatifs pour les êtres humains, l’environnement et l’économie. Pour éviter de rencontrer dans le futur des problèmes insolubles et des coûts impossibles à couvrir, des mesures doivent être prises dès maintenant. Ces dernières années, la société a fait quelques progrès en direction d’un développement durable, mais des changements plus profonds sont nécessaires. Le Rapport formule un certain nombre de recommandations que le gouvernement fédéral peut suivre pour adapter ses politiques. Les 10 à 15 années à venir doivent marquer une accélération de la transition vers un développement durable et les politiques menées doivent y contribuer.

    Rapports - Sustainable development Report 2007  Publication(fr), Publication(nl),

  • Estimating private health expenditures within a dynamic consumption allocation model 18/02/2008

    This paper presents a model of Belgian household consumption, with a focus on private health expenditures. To do so, we have formulated and estimated an extension of the classic Almost Ideal Demand System. The original model has been modified by introducing a dynamic adjustment mechanism and by the inclusion of demographic variables. These were expected to capture shifts in consumption patterns related to the changing age composition of the population. The results confirm the expected effects: the ageing of the population is likely to increase the share of private health expenditures (and consumer durables) in the household budget over the coming decades.

    Working Papers - Working Paper 04-08  Publication(en),

  • Formation des salaires et chômage régional en Belgique : un regard macro-économique 17/01/2008

    La Belgique, avec l’Italie, se distingue par une disparité élevée et persistante des taux de chômage régionaux. La négociation centralisée au niveau sectoriel national est souvent évoquée pour expliquer ce phénomène. Un modèle macroéconomique de négociation est développé pour rendre compte à la fois de la disparité des taux de chômage et de l’amplification de celle-ci par des effets d’hystérèse. L’adéquation des hypothèses avec la réalité belge est ensuite envisagée. Un critère d’efficience globale de la centralisation est proposé et appliqué à la Belgique. L’approche permet aussi d’éclairer la  question de la régionalisation des négociations salariales.  Elle permet aussi d’apprécier les faiblesses des analyses empiriques dont nous disposons actuellement. Si l’analyse confirme le rôle que peut jouer la centralisation des négociations salariales pour expliquer les disparités du chômage, elle indique cependant que ce rôle est limité mais important si il débouche sur un processus d’accumulation de chômage structurel. Aujourd’hui, la grande partie de ces disparités est devenue structurelle et nécessite des politiques adaptées.

    Working Papers - Working Paper 03-08  Publication(fr),

  • Long-term population projections in Europe: How they influence policies and accelerate reforms 16/01/2008

    Les projections démographiques à long terme ont progressivement soulevé des questions à propos des conséquences du vieillissement de la population. Pour mieux comprendre cette évolution et mesurer son importance, des projections de dépenses sociales ont été élaborées et progressivement affinées. Ces projections font ressortir que le coût budgétaire à long terme du vieillissement sera important. Face à ce constat, les décideurs ont deux alternatives : soit ils résolvent le problème au moment où il se pose, soit ils tentent d’anticiper les résultats négatifs et de les prévenir. Trois pistes – qui sont compatibles les unes avec les autres - sont à envisager : réformer le système social afin de diminuer le coût du vieillissement pour les générations actuelles et futures, augmenter les recettes fiscales et de cotisations en relevant le taux d’emploi et le taux de croissance tendancielle du PIB et enfin réduire les dépenses du secteur public en vue de couvrir l’augmentation future des dépenses. Cette étude montre qu’un grand mouvement de réforme, impliquant une triple stratégie, s’est développé en Europe depuis la fin des années 90.

    Working Papers - Working Paper 02-08  Publication(en),

  • Financement public de l’économie belge : mise en perspective générale 15/01/2008

    Les pouvoirs publics interviennent de multiples façons dans l’économie belge. Un de ces modes d’intervention est le financement des entreprises du secteur marchand, soit au travers d’aides publiques, soit par des prises de participations dans le capital des entreprises. Les interventions de financement ont connu une évolution significative en Belgique depuis une dizaine d’années. Ce papier vise à en décrire les grandes tendances.

    Working Papers - Working Paper 01-08  Publication(fr),

2007

  • STU 04-07 : Special Topic : Why the medium-low paid benefit less from gross wage increases than the better paid 13/12/2007

    On the basis of its short term economic forecast of September and revised figures for the medium-term international economic environment, the FPB has updated its medium-term outlook 2007-2012. GDP growth should reach 2.1% on average and should be driven by both domestic demand and exports, although the structural loss of export market shares should remain significant: while growth in our potential export markets will reach 6.8% a year on average, exports are expected to record an average annual increase of 5.4%.

    The growth of private consumption (1.8% on average) should be in line with the growth of real disposable income (1.9% on average). Gross fixed capital formation should continue to register sustained growth, attaining an average of 3.1%, mainly reflecting an increase in business investment, but also an acceleration of public investment in view of the local elections of 2012. Inflation (as measured by private consumption deflator growth) should be below 2% on average during the projection period, despite an acceleration in 2008: inflation could even climb to 2.5% next year, according to the latest update of the monthly inflation forecasts of FPB. Limited wage increases (lower than productivity gains), the increase in interest rates, a negative output gap and a moderate increase in imported costs are the main factors accounting for the low inflation rate in the medium term.

    Total employment will increase by more than 40,000 jobs a year on average during the projection period, due to sustained economic growth combined with persistently modest labour productivity (1.4% per year). Due to ongoing structural shifts in the sectoral composition of employment, the manufacturing industry will incur a further loss of 6,000 jobs a year on average, whereas market services should gain 46,000 jobs a year. The employment rate is expected to increase from 62.6% in 2006 to 65.4% in 2012; the fall in the unemployment rate (from 13.8% in 2006 to 11.0% in 2012 -broad definition) should accelerate at the end of the projection period, when baby-boomers will leave the labour force on a massive scale.

    The pace of employment growth should have nearly doubled during the period 2001-2012 compared with the previous decade, despite very similar average economic growth rates for both periods.

    STU 04-07 was finalised on 10 December 2007.

    Séries clôturées - Short Term Update 04-07  Publication(en),

  • An analysis of recent measures concerning the pension scheme for the self-employed 10/12/2007

    The Generation Pact and, before that, the Councils of  ministers held in Gembloux and Ostend, have led to  adjustments in the pension scheme for self-employed  workers: an increase in the minimum pension, welfare  adjustments (including the “welfare bonus”), a pension  bonus and adjustment of pension penalties (“malus”).  The MoSES model  as used to estimate the budgetary  cost of these reforms and to assess their impact on the  average pension benefit for the self-employed. The  Working Paper first gives a general survey of the model  and its new functionalities (some of which have been  specially developed in order to model the new measures)  and presents the results of the simulations.

    Articles - Article 2007121004  

  • Qualitative employment multipliers for Belgium, results for 2000 and 2002 10/12/2007

    This paper introduces the notion of qualitative employment  multipliers. For each final demand product, a set of  employment multipliers was computed. Each of these  gives the  use of an employment type characterised by  gender, age class, professional status, education level  or labour regime. The paper describes a method for  compiling qualitative employment multipliers and shows  results based on disaggregated employment and input  output data for 2000 and 2002.

    Articles - Article 2007121003  

  • Belgium’s energy future challenged by climate change 10/12/2007

    Every three years, the Federal Planning Bureau  releases a publication on the long-term energy projections  for Belgium, based on the energy model PRIMES.  This Planning Paper is the third in the series and puts the  emphasis on the link with climate change. Amongst  other things, a baseline and a selection of emission  reduction scenarios for the period after 2012 are  described.

    Articles - Article 2007121002  

  • Accelerating the transition towards sustainable development 10/12/2007

    The publication of the fourth Federal Report on sustainable  development implements the Belgian Act of 5 May  1997 on the Coordination of Federal Sustainable Development  Policy. This Act institutes a strategic process of  reporting, planning, implementation and monitoring in  order to introduce these policies in Belgium at the federal  level. This report proposes two long term (2050)  sustainable development scenarios and assesses the  existing situation, including the current policy on sustainable  development.

    Articles - Article 2007121001  

  • Qualitative Employment Multipliers for Belgium, Results for 2000 and 2002 03/12/2007

    The paper describes how an input-output table can be linked to detailed employment data in order to provide qualitative employment multipliers. Qualitative employment multipliers specify the direct and indirect labour use by final demand products of worker types differentiated by gender, age class, professional status, educational attainment level, labour regime or a combination of these characteristics.

    Working Papers - Working Paper 15-07  Publication(en),

  • Market services labour productivity growth in three small European countries: Austria, Belgium and the Netherlands 05/11/2007

    In order to improve our understanding of the divergent evolutions that recently emerged between European countries in terms of labour productivity, this paper compares the labour productivity growth of three small open European countries: Austria, Belgium and the Netherlands. The analysis focuses on market services as they are the most important single factor that is responsible for the divergences. The comparison shows that, while Austria and Belgium recorded a decrease in their productivity growth between 1995 and 2004, the Netherlands followed the American pattern and has recorded an increase in their growth rate since 1995. The decomposition of labour productivity growth makes it possible to underline the important role played by total factor productivity (TFP) in the Dutch upsurge in productivity growth. The breakdown of the data by industry shows the importance of the Distribution sector in the Dutch performance. The growth of TFP observed in the Distribution sector is then linked to different potential determinants: ICT accumulation and use, labour qualifications, R&D and innovation and regulations.

    Working Papers - Working Paper 14-07  Publication(en),

  • Budget économique 2008 - Prévisions économiques 05/11/2007

    En application de la loi du 21 décembre 1994, l’Institut des comptes nationaux (ICN) a communiqué au ministre de l’Economie les chiffres du budget économique. Selon la procédure prévue, le Bureau fédéral du Plan (BFP) a soumis une proposition de budget économique au comité scientifique et au conseil d’administration de l’ICN. Cette dernière instance adopte les chiffres définitifs et en porte la responsabilité finale. Le comité scientifique a émis un avis favorable sur le budget économique. Les présentes prévisions tiennent compte des agrégats annuels publiés dans la Partie 2 des Comptes nationaux 2006 (‘Comptes détaillés et tableaux’) et des agrégats trimestriels publiés jusqu’au deuxième trimestre 2007.

    Les hypothèses concernant l’environnement international sont basées sur les prévisions de printemps de la Commission européenne (actualisées sur la base des observations trimestrielles jusqu’au deuxième trimestre 2007), sur les prévisions intérimaires de la Commission européenne (publiées le 11 septembre), et enfin, sur les estimations trimestrielles du commerce mondial de biens effectuées par le Centraal Planbureau néerlandais. L’évolution des variables financières (taux de change, taux d’intérêt, prix du pétrole) reflète les anticipations des marchés financiers au 24 septembre. Les prévisions pour la Belgique ont été générées au moyen des versions trimestrielle et annuelle du modèle MODTRIM développé par le BFP. Ces prévisions ont été finalisées le 28 septembre 2007.

    Prévisions & perspectives - Economic forecasts 2008  Publication(fr), Publication(nl),

  • Perspectives énergétiques pour la Belgique à l’horizon 2030 dans un contexte de changement climatique 31/10/2007

    Le Bureau fédéral du Plan publie tous les trois ans un Planning Paper décrivant les perspectives énergétiques à long terme pour la Belgique. Ces perspectives en sont à leur troisième édition ; elles s’inscrivent cette fois plus spécifiquement dans le contexte du changement climatique. Le présent PP s’inspire en partie de trois études récemment publiées par le BFP : l’étude relative à la politique climatique post-2012 commanditée par le ministre fédéral de l’Environnement B. Tobback, l’étude sur la politique énergétique belge à l’horizon 2030 réalisée pour la Commission Energie 2030 mise sur pied par le ministre fédéral de l’Energie M. Verwilghen, et enfin, le Working Paper constituant la charnière entre les deux études susmentionnées et intitulé ‘Eclairage sur des enjeux de la politique énergétique belge confrontée au défi climatique’. Ces trois rapports partent du même scénario de référence mais proposent des scénarios alternatifs différents. Le présent PP résume les différentes approches et les principaux enseignements à tirer. Il analyse aussi un nouveau scénario axé sur l’efficacité énergétique et les économies d’énergie.

    Séries clôturées - Planning Paper 102  Publication(fr), Résumé(fr), Publication(nl), Samenvatting(nl),

  • STU 03-07 : Special Topic : Regional labour market dynamics in Belgium 30/10/2007

    This year, the Belgian economy should register an increase in GDP of 2.7%. In 2008, economic growth is expected to slow down to 2.1%.

    In 2006, Belgian exports grew significantly slower than the relevant export markets. Belgian exporters thus suffered from important losses of market share.  Despite a steady deceleration of growth in the relevant export markets this year and next year, export growth should accelerate somewhat. Consequently, losses of export market shares should be more in line with their historical trend. The current account balance has worsened since 2003 due to the continued rise in oil prices. In 2007 and 2008, the slower increase in oil prices and the appreciation of the euro should limit the decline of the current account balance to 0.1% of GDP per year.

    Domestic demand growth, which is mainly determined by the evolution of private consumption and business investment, should amount to 3.2% this year and 2% next year. In 2007, private consumption will benefit from a strong rise in employment and in property income, while business investment will be stimulated by the high capacity utilisation rate and the ongoing rise in profitability. Next year, private consumption growth should decelerate due to a smaller rise in real disposable income and less favourable demand prospects should weigh on business investment. Domestic employment should increase by, on average, 61,300 persons in 2007 and 44,200 persons in 2008. As the number of jobs is growing faster than the labour force, broad administrative unemployment is expected to decrease by 57,800 persons this year and 20,400 persons next year. The harmonised Eurostat unemployment rate (which is calculated by means of labour force surveys) is expected to fall from 8.2% in 2006 to 7.2% in 2008.

    The evolution of inflation, as measured by the national index of consumer prices, is strongly influenced by the evolution of natural gas prices, which should decline in 2007 and rise substantially in 2008. Consequently, inflation should amount to 1.7% this year and 2.2% next year.

    STU 3-07 was finalised on 5 October 2007.

    Séries clôturées - Short Term Update 03-07  Publication(en),

First page Previous page  28 de 45  Next page Last page
Please do not visit, its a trap for bots