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The Institution
The Federal Planning Bureau (FPB) is an independent public agency. It draws up studies and projections on economic, social and environmental policy issues and on the integration of these policies within a context of sustainable development.
Bart Van den Cruyce started his career at the Federal Planning Bureau (FPB) in September 1996 as econometrist in the team Structural Studies. He performed research and (co-)authored several reports and Working Papers within the framework of the OSTC study on relocation, innovation and employment. That study was a joint project of the KUL, the UCL and the Federal Planning Bureau and included the definition, assessment and explanation of the relocation of economic activities from Belgium and its impact on innovation.
In November 1999, Bart was appointed attaché at the FPB. From 2000 onward, he has been a member of the Input-Output team. He contributed to the elaboration of the input-output tables of 1995, 2000, 2005 and 2010 and is responsible for drawing up the use table for imports (section goods) and for trade margins. He is in charge of the industries refining, chemicals and chemical products, rubber and plastic products, pharmaceutical products, transport equipment and wholesale and retail trade, and (co-)authored Working Papers on several industries and/or subjects.
As a doctor in economics (KUL) since 2000, Bart gave presentations at various international input-output conferences and published papers on the use table for imports, qualitative employment multipliers (distinguishing employees by sex and educational attainment level) and employment homogenization.
From 2007 onward, he has been responsible, together with the Labour Market team, for project SAM (Social Accounting Matrix), a database in which employment and labour volumes by industry are differentiated by sex, age, professional status, employment status, and educational attainment level.
In 2011-2012, Bart conducted a pilot project to assess intra- and interregional flows by industry based on VAT data, as part of a partnership between the Regional Accounts teams of the National Bank of Belgium (NBB), the FPB and the three regions.
Le personnel et la direction du Bureau fédéral du Plan sont sensibles à l’impact de leurs activités sur l’environnement et de nombreuses initiatives ont été mises en place depuis plus de 10 ans. Notre institution met tout en oeuvre pour davantage réduire ses impacts négatifs et multiplier ses impacts positifs sur l’environnement et continuera à le faire dans le futur.
Het personeel en de directie van het Federaal Planbureau zijn zich bewust van de impact van hun activiteiten op het leefmilieu en ondernamen sinds meer dan 10 jaar een groot aantal initiatieven op dat vlak. Onze organisatie doet al het mogelijke om haar negatieve (positieve) impact op het leefmilieu verder te verminderen (vermeerderen) en zal deze inspanningen ook in de toekomst blijven verderzetten.
La mise à jour récente de la base de données « Évaluation qualitative de l’emploi : données 1999-2020 » permet d’estimer l’évolution de l’emploi, du volume de travail et des coûts salariaux par branche d’activité, sexe, tranche d’âge, niveau d’études et statut (indépendant ou salarié). Ce fact sheet met en particulier l’accent sur l’évolution par niveau d’études entre 2019 et 2020, année marquée par la pandémie. Les différences entre les femmes et les hommes et entre les salariés et les indépendants sont également présentées.
De recente update van de database “Kwalitatieve werkgelegenheidsdata voor belgië: 1999-2020” laat toe om een inschatting te maken van de evolutie van het aantal werkzame personen, de gewerkte uren en de loonkosten per bedrijfstak, geslacht, leeftijdsgroep, opleidingsniveau en statuut (zelfstandige of werknemer). In deze fact sheet wordt ingezoomd op de evolutie per opleidingsniveau in het coronajaar 2020. Hierbij wordt ook gekeken naar de verschillen tussen vrouwen en mannen en tussen werknemers en zelfstandigen.
The Federal Planning Bureau has built the 2015 interregional input-output table for Belgium within the framework of an agreement with the statistical authorities of the three Regions (BISA/IBSA, VSA and IWEPS). This paper describes the methodology and data sources used to compile this table.
This paper describes the methodology to make the existing interregional supply and use table (ISUT) of 2010 compatible to ESA2010/SNA2008 rules and shows the results at a macro level. The ISUT describes, for each product and industry, all intra- and interregional flows caused by the intermediate use, final consumption expenditures, investments and exports of the three Belgian regions Brussels, Flanders and Wallonia.
This working paper presents two analytical applications based on the interregional input-output (IO) table for Belgium for the year 2010. The Federal Planning Bureau constructed this table in 2015 in cooperation with the statistical authorities of the country’s three Regions (IBSA, SVR and IWEPS). The following standard IO analyses based on applying the Leontief model to the interregional IO table are presented here: the derivation of multipliers for each region and the estimation of regional value added and regional employment generated by domestic final demand and exports.
This paper analyses the importance of the production of alcoholic beverages for the Belgian economy, with a particular focus on beer. First, the paper provides an outline of the recent development of production, imports, exports and domestic use of alcoholic beverages. This product analysis is complemented by a study of the branch of alcoholic beverages in which production, added value, investments and employment are discussed. Finally, production, revenue and employment multipliers are calculated using the input-output tables for the year 2010, as well as the total contribution of the whole production and distribution chain of the produced and imported alcoholic beverages to Belgian GDP and employment.
L’Institut des Comptes Nationaux (ICN) présente dans cette publication les tableaux entrées-sorties à prix courants pour l’année 2010, élaborés conformément à la méthodologie du SEC 1995 ainsi que dans les nomenclatures NACE Rév. 2/CPA 2008. Conjointement aux tableaux des ressources et des emplois dont ils sont déduits, les tableaux entrées-sorties assurent la cohérence des comptes nationaux. Les tableaux présentés dans cette publication sont cohérents avec les Comptes nationaux, Partie 2 – Comptes détaillés et tableaux 2012, publiés par l’ICN en octobre 2013. Les tableaux entrées-sorties constituent en outre un instrument d’analyse, mis à la disposition des décideurs, pour l’étude des relations interindustrielles et les études d’impact direct et indirect.
Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de input-outputtabellen tegen lopende prijzen voor het jaar 2010, opgesteld volgens de ESR95-methodologie en in NACE REV. 2 / CPA 2008. Samen met de aanbod- en gebruikstabellen, waarvan ze zijn afgeleid, verzekeren de input-outputtabellen de coherentie van de nationale rekeningen. De voorliggende tabellen zijn coherent met de Nationale rekeningen, Deel 2 – Gedetailleerde rekeningen en tabellen 2012, die in oktober 2013 door het INR werden gepubliceerd. De input-outputtabellen zijn tevens een analyse-instrument ten behoeve van het beleid, voor de studie van intersectorale relaties en voor directe en indirecte impactstudies.
Users of Supply and Use Tables (SUT) and Input-Output Tables (IOT) compiled in different national accounts (NA) vintages face a problem of consistency of their data due to revisions in the NA. This paper describes the methodology that has been followed to compile a consistent time series of Belgian SUT and IOT for the period 1995-2007, in line with the NA published in November 2010.
In the national accounts labour inputs are collected by industry. Homogenising means transforming labour inputs by industry into labour inputs by product. This homogenisation is done using mathematical techniques. The paper compares the results for two wellknown techniques (product technology and industry technology) and discusses the effects of homogenisation on Belgian data for the years 2000 and 2005. Labour inputs are detailed by gender and education level. An additional distinction is made between employees and self-employed. The paper proposes a solution for the negatives problem that arises when applying the product technology model in the case of self-employed workers. It also assesses the plausibility of results by showing the effects of homogenising on wage costs and value added per head as well as on the ranking of industries by education level. The product and the industry technology model yield significantly different results, most particularly for the employment use of wholesale and retail trade. The results of the product technology model are judged to be most plausible.
This paper shows the evolution of production, domestic demand and imports and exports of alcoholic beverages between 1995 and 2009. These variables are given for beer, malt and distilled and non-distilled alcoholic beverages as well as some non-alcoholic beverages. The paper shows the evolution of production, value added, investment, employment and wage costs for the alcoholic beverage producing industry and breaks down employment in breweries by type. For the years 1995 and 2005, the study estimates and compares the GDP contribution and employment generation of the production and distribution of alcoholic beverages in Belgium. These estimates are based on the input-output tables for both years.
L’Institut des Comptes Nationaux (ICN) présente dans cette publication les tableaux entrées-sorties à prix courants pour l’année 2005 élaborés conformément à la méthodologie du SEC 1995. Conformément à la loi du 21 décembre 1994, le Bureau fédéral du Plan (BFP) est responsable, dans le cadre de l’ICN, de l’élaboration des tableaux entrées-sorties quinquennaux. Dans cette publication, la méthodologie de l’élaboration des tableaux entrées-sorties est décrite et les résultats sont présentés aux niveaux 6x6. Des tableaux plus détaillés sont disponibles (depuis fin mars 2010) sur le site internet du BFP. Le cadre des entrées et sorties décrit de manière détaillée le processus de production et les flux de biens et services dans l'économie belge. Conjointement aux tableaux des ressources et des emplois dont ils sont déduits, les tableaux entrées-sorties assurent la cohérence des comptes nationaux. Ils constituent en outre un instrument d’analyse, mis à la disposition des décideurs, pour l’étude des relations interindustrielles et les études d’impact direct et indirect. Ces dernières années, on a observé un renouveau de l'utilisation des tableaux emplois-ressources et des tableaux entrées-sorties, notamment à des fins d'analyse dans le domaine de la mondialisation et de l'économie de l'environnement.
Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) presenteert in deze publicatie de input-outputtabellen tegen lopende prijzen voor het jaar 2005, opgesteld volgens de ESR95-methodologie. Overeenkomstig de wet van 21 december 1994 is het Federaal Planbureau (FPB), binnen het kader van het INR, verantwoordelijk voor de opmaak van de vijfjaarlijkse input-outputtabellen. In de voorliggende publicatie wordt de methodologie die werd gevolgd bij de opmaak van de input-outputtabellen beschreven en worden resultaten getoond op 6x6 niveau. Meer gedetailleerde tabellen zijn (sedert eind maart 2010) beschikbaar op de website van het FPB. Het input-outputsysteem beschrijft op gedetailleerde wijze het productieproces en de goederen- en dienstenstromen in de Belgische economie. Samen met de aanbod- en gebruikstabellen, waarvan ze zijn afgeleid, verzekeren de input-outputtabellen de coherentie van de nationale rekeningen. Ze zijn tevens een analyse-instrument ten behoeve van het beleid, voor de studie van intersectorale relaties en voor directe en indirecte impactstudies. De laatste jaren wordt een revival in het gebruik van input-outputtabellen waargenomen, onder meer voor analyses in het domein van globalisering en milieu-economie.
The present paper computes cumulative employment generated by the Belgian environmental industry. Relying on Belgian input-output tables for the year 2000 and on detailed employment data (SAM sub-matrix), we investigate the patterns of the employment in the environmental industry, by considering the worker types differentiated by gender, educational attainment or a combination of these characteristics. The employment multiplier analysis of environmental employment reveals some interesting differences between employment of the overall economy and environmental employment for the level of education as well as for the gender type.
This paper introduces the notion of qualitative employment multipliers. For each final demand product, a set of employment multipliers was computed. Each of these gives the use of an employment type characterised by gender, age class, professional status, education level or labour regime. The paper describes a method for compiling qualitative employment multipliers and shows results based on disaggregated employment and input output data for 2000 and 2002.
The paper describes how an input-output table can be linked to detailed employment data in order to provide qualitative employment multipliers. Qualitative employment multipliers specify the direct and indirect labour use by final demand products of worker types differentiated by gender, age class, professional status, educational attainment level, labour regime or a combination of these characteristics.
In deze paper wordt een methodologie beschreven om een aantal sociale gegevens (zowel administratieve als enquêtegegevens) te enten op de informatie uit de nationale rekeningen, ten einde een kwalitatief beeld te krijgen van de (ontwikkeling van de) werkgelegenheid. Meer bepaald wordt de binnenlandse werkgelegenheid opgesplitst naar persoonskenmerken (geslacht, leeftijdsklasse en opleidingsniveau) en jobkenmerken (statuut en arbeidsregime). Die opdeling gebeurt op een gedetailleerd bedrijfstakniveau en conform de nationale rekeningen voor de jaren 1999 tot 2005. De hier ontwikkelde methodologie en resultaten vormen een eerste stap in de richting van de creatie van een Social Accounting Matrix (SAM) voor België.
La présente étude consacrée à l'industrie du caoutchouc et des plastiques a été réalisée à la demande de la Commission consultative spéciale de la chimie du Conseil central de l'économie.Cette étude fournit des informations détaillées sur l'évolution de la production, de la valeur ajoutée, de l'emploi et des investissements réalisés par l'industrie du caoutchouc et des matières plastiques en Belgique durant la période 1995-2003. Au départ des données relatives à la valeur ajoutée, aux coûts salariaux, aux dépenses de R&D et au solde commercial, la situation de la Belgique est comparée à celle des autres pays européens et des Etats-Unis. L'étude aborde également l'analyse des sources de la croissance de la production de caoutchouc et des matières plastiques.
Deze studie van de rubber- en kunststofnijverheid werd uitgevoerd op vraag van de speciale commissie voor de chemie van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. De studie geeft gedetailleerde informatie over de evolutie van de productie, toegevoegde waarde, tewerkstelling en investeringen in de rubber- en kunststofnijverheid in België in de periode 1995-2003. Aan de hand van gegevens over toegevoegde waarde, loonkosten, O&O-uitgaven en het handelssaldo wordt de situatie in België vergeleken met die in andere Europese landen en de Verenigde Staten. De studie geeft ook een aanzet tot de analyse van de bronnen van de groei in de rubber- en kunststofproductie.
Cette étude présente l’évolution de la production et de la demande de boissons alcoolisées en Belgique entre 1995 et 2000. L’analyse porte également sur la contribution de la production et de la distribution de boissons alcoolisées au PIB. Ce travail est basé sur le tableau entrées-sorties de l’année 1995.
Deze studie toont de evolutie van de productie van en de vraag naar alcoholhoudende dranken in België tussen 1995 en 2000. Daarnaast wordt de BBP-bijdrage van de productie en distributie van alcoholhoudende dranken geschat. Dit gebeurt op basis van de input-output tabel voor het jaar 1995.
This paper describes the compilation of the use tables for imports of goods and for trade margins for Belgium in 1995. It introduces a methodological novelty by integrating the compilation of both tables and systematically exploiting the fact that large parts of intermediary consumption and investment (i.e. those directly imported by the using firms) as well as exports (the direct exports by producers) bear no trade margins.
In order to do this we used intrastat and extrastat data on imports and exports of goods in 1995. The results of this approach differ significantly from those of a proportional distribution of imports and margins. Many statistical offices resort to this proportional distribution because of a lack of survey data on the destination of trade margins and imports. In Belgium the proportional approach is less appropriate because the product detail is too limited and the national account data are firm-based without distinguishing local kind of activities.
Cette note répond à une demande du ministre de l’ économie. Elle vise à fournir une estimation des effets de la faillite de la Sabena sa sur l’activité économique belge.
Pour rappel, la faillite de la Sabena sa est intervenue le 7 novembre 2001. La Sabena sa comptait à l’époque 7800 personnes et faisait partie avec Sabena Technics, dat, Sobelair et quelques autres filiales, du groupe Sabena qui au total, comptait plus de 12000 personnes. Après la faillite, s’est constitué un consortium d’investisseurs privés et publics chargé de récolter des fonds en vue de relancer une activité aérienne à partir de la dat.
Deze working paper beantwoordt een vraag van de Minister van Economie en maakt een raming van de effecten van het faillissement van Sabena n.v. op de Belgische economische activiteit.
Ter herinnering, Sabena n.v. ging failliet op 7 november 2001. Sabena n.v. had toen 7800 mensen in dienst en maakte, samen met Sabena Technics, dat, Sobelair en enkele andere filialen deel uit van de groep-Sabena die in totaal meer dan 12000 mensen tewerkstelde. Na het faillissement ontstond een consortium van privé- en overheidsinvesteerders dat fondsen zou inzamelen voor een nieuwe luchtvaartactiviteit op basis van dat.